Maistinės skaidulos – sklandžiai žarnyno veiklai ir puikiai savijautai

Ne vienas esame girdėję apie produktus, turinčius ląstelienos. Ląsteliena, dar kitaip vadinama maistinėmis skaidulomis – tai augalinės kilmės produktuose randami angliavandeniai, kuriuos žmogaus virškinamajame trakte skaido ne virškinimo fermentai, bet storosios žarnos mikroflora. Maistinių skaidulų vertę mokslininkai geriau ištyrė tik prieš kelerius metus. Iki tol manyta, kad ląsteliena – tai jokiomis ypatingomis „galiomis“ nepasižymintis augalinio maisto komponentas. Skaidulų gausu daržovėse, vaisiuose, grūduose, sėlenose, ankštiniuose produktuose ir neskaldytuose riešutuose. Skirtinguose augaluose maistinių skaidulų rūšys ir kiekiai skirtingi.

 

Kuo maistinės skaidulos naudingos mūsų organizmui?

Pastarosios daro išties nemažą įtaką mūsų organizmui ir sveikatai:

  • ląsteliena gerina virškinimą, skaidulų turintis maistas greičiau „keliauja“ virškinamuoju traktu, todėl į organizmą patenka kur kas mažiau kancerogeninių medžiagų;
  • maistinės skaidulos padeda sureguliuoti cholesterolio kiekį kraujyje;
  • skaidulos iš organizmo padeda pašalinti tulžies rūgščių liekanas ir kitus medžiagų apykaitos produktus;
  • ląsteliena valo žarnyną, todėl pagerėja odos spalva ir būklė, nuo maisto nesijaučiame apsunkę;
  • maistinių skaidulų sudėtyje yra probiotikų oligosacharidų, tarnaujančių gerosioms probiotinėms bakterijoms, kurios palaiko optimalią žarnyno mikroflorą.

 

Tirpiosios ir netirpiosios maisto skaidulos

Maistines skaidulas priimta skaidyti į dvi rūšis. Pirmoji – tai tirpiosios maistinės skaidulos (pektinai, betagliukanai). Šios rūšies skaidulos ištirpsta vandenyje, iš jų susidaro į gelį panašios medžiagos. Jos kraujyje sureguliuoja cholesterolio ir gliukozės kiekį. Vandenyje tirpių skaidulų galime rasti avižose, žirniuose, pupelėse, obuoliuose, citrusiniuose vaisiuose, morkose, miežiuose.

Antroji rūšis – netirpiosios maistinės skaidulos (ligninas, celiuliozė, hemiceliuliozė) – skatina maisto medžiagų judėjimą žarnynu, todėl itin naudingos tiems, kuriuos kamuoja vidurių užkietėjimas arba kurie tuštinasi nereguliariai. Šios rūšies skaidulų yra kviečių sėlenose, riešutuose ir daržovėse – žiediniuose kopūstuose, šparaginėse pupelėse ir bulvėse.

JAV Medicinos instituto mokslininkai teigia, kad suaugusiems žmonėms rekomenduojama paros norma – 38 gramai maistinių skaidulų vyrams ir 25 – moterims. Vyresniems negu 51-erių žmonėms patariama vartoti atitinkamai 30 ir 21 g skaidulų. Kituose šaltiniuose pateikiama ir išsamesnių rekomendacijų.

 

Mūsų krautuvėlėje rasite ekologiškų, žalių, termiškai neapdorotų produktų, kuriuose gausu skaidulų: tai džiovinti abrikosai, džiovintos figos, džiovinti mangai, migdolai ir kt.

 

 

Čia pateikiama informacija negali būti interpretuojama kaip gydymo ar kitokio pobūdžio sveikatos klausimų sprendimo rekomendacija.
Raginame sprendimus, susijusius su asmenine sveikata, priimti asmeniškai, įvertinus įvairius informacijos šaltinius.

Komentuoti

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *